Right place, right time - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Eelco Venema - WaarBenJij.nu Right place, right time - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Eelco Venema - WaarBenJij.nu

Right place, right time

Door: eelco

Blijf op de hoogte en volg Eelco

08 December 2013 | Thailand, Bangkok

Chiang Mai, Chiang Mai, wat zal ik vertellen over Chiang Mai?
Voor mij is dit één van de meest relaxte plekken waar ik ooit ben geweest. En dan is Chiang Mai relatief nog best 'n groot stadje met de gangbare Aziatische hectiek met druk verkeer, tuktukkers die op klantenjacht zijn en vele andere roofdieren die jagen op toeristisch prooi.
Maar je vergeeft het Chang Mai onmiddelijk want liefde voor het stadje maakt blind.

Ik zit een schattig kamertje in een guesthouse genaamd Smile. (where service comes with a smile) Het is in de 'old city' die deels ommuurt is en omgeven door grachten. Ik heb een eigen balkonnetje met twee immer chillende poezen op 'n kussen en uitzicht op het zwembad.

Je struikelt hier zowat over de tempels; overal zijn wats (tempelcomplexen). Het begint wel wat af te stompen, maar er zijn hier wel hele mooie. In de Wat Chedi Luang staat een deels gerestaureerde versoe van wat ooit een machtig bouwwerk was (back in the days).
Erg imposant. Gister liep ik een hele stoet monniken tegemoet. Het was me een hele optocht met muziek en alles. De heren (en enkele dames die achteraan moesten lopen) kregen dan ook veel bekijks.

Het eten is hier helemaal te gek. S'ochtend eet ik wat fruit en sticky rice en s'middags of s'avonds ga ik los op de noodles, curry's en meer van zulks. Tevens ben ik nu verslaagd aan banana-egg-rotee (pannenkoekje) met kaneel. Een klein Burmees vrouwtje bakt ze om de hoek. Vandaag was ze er alleen niet (dus serieuze afkickverschijnselen).
Oh en de 'lassies) (fruityoghurtdrank). Gotta love 'em.

Qua diversiteit van winkeltjes is weinig sprake. Eigenlijk verkoop iedereen wat dezelfde meuk (t-shirts, tassen, armbandjes) en overal wordt dezelfde service aangeboden (laundry, taxi, fiets- of scooterverhuur, massages). En van dit soort plekken zijn er dus heel erg veel.
Wat wel erg leuk is zijn de Lost Book Stores. Waar 2e hands boeken, in de steek gelaten door massa's toeristen met liefde worden opgekalefaterd in de hoop opnieuw gelezen te worden. Er ligt van alles. Van doktersroman tot Nietzsche.
Mijn eerste aankopen in Chiang Mai waren het boek 'Devils' van Dostojevski en een Singha-beer t-shirt. Vond ik zelf wel een mooi contrast.

De avonden breng ik door etend, slenterend, lezend of me te goed doen aan Singha of Changbier in de vele leuke barretjes. Mijn favoriet is de rooftop bar. Hoe ik daar kwam was best wel bijzonder.
Terwijl ik gelukzalig een banana-egg-rotee met kaneel wegkauwde, neuriede ik een liedje van Doctor John: 'I was in the right place/but it must 've been the wrong time' , toen ik langs John's bar liep. Je kent dat soort momenten wel: je denkt aan iets (bv een woord) of leest het en ziet het tegelijkertijd ook. Zo'n momentje was dit, niet echt speciaal. Toen ik dit momentje incasseerde dacht ik terug aan een avond in Amsterdam twee maanden terug, waarop ik samen met Auck Boersma oude jenevers wegtikte en ik voor het eerst Dr John hoorde. Vervolgens liet hij me ouwe Fleetwood Mac horen met zanger/gitarist Peter Green. Waar ga ik heen met deze anekdote, vraag je je misschien af. Terwijl ik dus terugdacht aan die avond hoor ik uit een bar de openingsroffel van dezelde obscure (maar briljante) plaat die we toen luisterden.
Dus, Dr John en Peter Green brachten mij dus op deze plek. Een bar boven op een dak met lage tafeltjes en kleden en jute matten op de vloer. Je schoenen laat je beneden achter. De muren zijn beschilderd met veelkleurige graffiti. Bob Marley meets Buddha. Die stijl wat.
Hier ontmoet ik bijzondere mensen met bijzondere verhalen. Een filmmaker, een DJ, een ex-marinier, hippies, ravers, grungers, punkers en doodnormale stelletjes. Diepe gesprekken over hoe fucked op de wereld is of juist hoe mooi, reisverhalen of hele levensverhalen, maar gelukkig ook op z'n tijd wat ouwhoerderij of het spelen van een potje ezelen.

Ik merk dat ik lang en veel kan vertellen, maar ik moet ergens stoppen, want morgen moet ik vroeg uit de veren (4 uur s'ochtends) voor 'n tweedaagse trektocht de bergen in met Mr Ton. De coolste gast die ik nu ken, geloof ik.
Dus sawasdee maar weer en hou jullie haaks daar met al die heidense stormen. ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Eelco

Ik ben op het moment van schrijven 36 jaar oud. Als woonplaats heb ik Leeuwarden ingevuld, maar officieel is dat Koudum en eigenlijk woon ik nu op een boot in Wartena. Over een kleine week vertrek ik echter naar Thailand en Laos en zal ik constant ergens anders opduiken om uiteindelijk in het nieuwe jaar weer huiswaarts te keren, waar dat dan ook moge zijn. Dit reisdagboek is voor mezelf en voor anderen die geïnteresseerd zijn in mijn belevenissen en hersenspinsels.

Actief sinds 26 Nov. 2013
Verslag gelezen: 94
Totaal aantal bezoekers 6454

Voorgaande reizen:

01 December 2013 - 12 Januari 2014

Thailand & Laos

Landen bezocht: